Oriënteren op de arbeidsmarkt

Voordat je gaat solliciteren is het belangrijk om je eerst te oriënteren op de arbeidsmarkt. Maar hoe doe je dat precies en waarom is dit nodig?

Waarom oriënteren?

Op de arbeidsmarkt komt het geheel van vraag en aanbod samen. Je vindt hier niet alleen de mensen die werk zoeken, maar ook bedrijven die werk bieden. Door je hier in te verdiepen, kom je bijvoorbeeld te weten of er voldoende werkgelegenheid is in een specifieke sector.

Op elke willekeurige vacature reageren werkt niet. Daarom is het belangrijk om strategisch te werk te gaan. Hoewel de arbeidsmarkt aantrekt, krijg je een baan niet vanzelf. Daar zal je moeite voor moeten doen. Hoe meer tijd je hier in steekt, hoe meer je zult merken dat het zijn vruchten afwerpt.

Breng jezelf in kaart

Wanneer je gaat solliciteren, dan moet je iets over jezelf kunnen vertellen. Hier is relevante informatie gewenst en geen algemeen verhaaltje. Maak daarom een profiel van jezelf. Stel jezelf hierbij enkele vragen, zoals:

  • Wie ben ik?
    Deze vraag is vooral gericht op jouw eigenschappen en vaardigheden. Denk niet alleen na over jouw sterke kanten, maar ook de over je minder goede kanten. Als je niet goed weet waar jouw competenties liggen, dan kan je een competentietest maken. Deze wordt aangeboden bij verschillende instanties.
     
  • Wat wil ik?
    Als je weet wat je wilt, dan wordt het al een stuk makkelijker om interessante vacatures te filteren die passen bij jouw profiel. Bovendien zorgt het ervoor dat je overtuigend en zelfverzekerd overkomt. Dit vergroot je kans op een baan. Stel jezelf bijvoorbeeld de volgende vragen:

- Hoe denk je over de reistijd?
- Wil je fulltime of parttime werken?
- Gaat jouw voorkeur uit naar een bedrijf of naar een overheidsinstantie?
- Werk je liever bij een klein bedrijf of bij een multinational?
- Wat wil je gaan verdienen?
- Zoek je een baan voor een langere periode of een tijdelijke functie?
- Wat vind je leuke taken om uit te voeren?
- Wat vind je vooral niet leuk om te doen?
Welke ambities heb je en waar zie jij jezelf over vijf jaar?

  • Wat kan ik?
    Ook jouw capaciteiten zijn erg belangrijk. Denk daarom ook na over jouw achtergrond. Welke relevante opleidingen heb je gevolgd? Heb je daarnaast ook nog cursussen gevolgd? En wat voor werkervaring heb je tot nu toe opgedaan?

Wees kritisch, zodat je aan de hand van jouw profiel gemakkelijker een vacature vindt die bij jou past. Maar wees niet zó kritisch dat er geen vacature meer overblijft. Soms moet je wat water bij de wijn doen. Wil je bijvoorbeeld pensioen opbouwen bij jouw toekomstige werkgever, maar valt dit niet onder de arbeidsvoorwaarden? Dan kan je dit misschien compenseren met het salaris dat je gaat verdienen. Je kunt dan zelf maandelijks een bedrag opzij zetten. Vergeet niet dat je kunt onderhandelen over salaris en arbeidsvoorwaarden.

Vacatures zoeken

De volgende stap is jezelf afvragen waar je de vacature wilt gaan vinden. Wij adviseren je om je kansen te spreiden. Op vacaturesites vind je veel vacatures en kun je gericht zoeken naar functies en sectoren.

Je kan je ook inschrijven bij een werving- en selectiebureau. Hier worden de vacatures gezocht die bij jou passen en word je op een professionele manier begeleid in het sollicitatieproces. De meeste werving- en selectiebureaus richten zich op specifieke functies of branches. Bij Emprof richten wij ons bijvoorbeeld op vacatures voor marketing- en sales functies.

Ook in regionale en landelijke dagbladen zijn nog steeds vacatures te vinden. Kijk ook daar eens. Wie weet vind je daar wel een interessante baan. Wil je bij een specifiek bedrijf gaan werken? Kijk dan eens op de website van het bedrijf. Wanneer er een vacature beschikbaar is, dan staat deze meestal ook op de bedrijfswebsite vermeld. Is er momenteel geen vacature maar wil je het in de gaten blijven houden? Volg het bedrijf dan op social media. Vooral LinkedIn is hier een geschikt kanaal voor.

Gebruik je netwerk om een baan te vinden

Is het echt zo leuk om bij dat bedrijf te gaan werken? Misschien heb je iemand in jouw omgeving die daar werkt en kan je hier eerst informatie over inwinnen. Zie je een vacature en weet je niet of het iets voor jou is? Ook dan kun je misschien in jouw netwerk iemand vinden die jou hier meer over kan vertellen.

Je netwerk kan nog meer voor jou betekenen. Wanneer je op zoek bent naar een nieuwe baan, dan kan je dit kenbaar maken bij vrienden en familie. Vertel hen wat je wilt en wat je kan. Zodra zij dan een vacature zien die op jouw verhaal aansluit, dan zullen ze wellicht aan je denken.

Natuurlijk kan je netwerken veel breder trekken dan alleen je directe omgeving. Ga bijvoorbeeld eens naar een netwerkborrel, een open dag of een carrièrebeurs. Zorg er dan wel voor dat je jezelf goed kunt presenteren, in de vorm van een elevatorpitch. Dit houdt in dat je in ongeveer een minuut kan vertellen wie je bent, wat jouw wensen zijn en waarom jij de aangewezen persoon bent voor een vacature. Wees niet te bescheiden en gebruik je creativiteit om jezelf te verkopen. Laat hen zien waarom jij een aanwinst bent voor het bedrijf.

Hulp nodig bij jouw loopbaan?

Weet je eigenlijk helemaal niet wat voor baan je zoekt? Dan kun je altijd een beroepskeuzetest maken. Er zijn verschillende instanties die uitgebreide tests aanbieden. Je kunt ook een loopbaanadviseur inschakelen.

Klaar om te solliciteren

Als je alle bovenstaande stappen hebt doorlopen, dan ben je klaar om te solliciteren. Schrijf een goede motivatiebrief, waarin je jouw profiel verwerkt. Pas ook je curriculum vitae hier op aan.

Direct solliciteren op een leuke baan in de sales of marketing? Bekijk dan ons actuele vacature aanbod.

Lees ook

Schrijf je nu in!

Emprof helpt je graag bij het vinden van een nieuwe uitdaging.

Nu Inschrijven

Emprof heeft onder andere vacatures van

Niko